Unlike the rest of אלול and עשרת ימי תשובה, where we say many סליחות before עלות השחר - on ערב יו"כ, on the other hand, we don't say many סליחות (though there are places that are נוהג to be מרבה in סליחות, everything depending on the מנהג [1]).
The explanation for those who don't say many סליחות is that, since it is אסור to fast on ערב יו"כ - therefore it is like a יו"ט, which is why we also don't say תחנון [2].
Those who, on the other hand, do say many סליחות - assume that the festive aspect of ערב יו"כ only begins from עלות השחר, whereas סליחות are meant to be said at night [3].
[1] רמא או"ח תרד:ב
[2] לבוש שם סעיף א
[3] שו"ע הרב שם סעיף ד
והנה מנהג קהל עדת ישרון הוא להרבות בסליחות בערב יו"כ כמו ה'יש-מקומות' שהזכיר הרמא, אבל לפמ"ש נתקשיתי בהבנת מנהגם שהרי הם לא אומרים סליחות כלל בלילה (אפילו סליחות ראשונות) - וא"כ הרי אין להם שום טעם עוד להרבות בסליחות, וצ"ע
ואפשר שמעיקרא היו אומרים סליחות באשמורת הבוקר - וכפי המנהג שהביאו כל הפוסקים לומר סליחות באשמורת הבוקר דוקא - וא"כ הרי חל הטעם שעדיין אין דין יו"ט קודם עלות השחר - ושנשתנה המנהג לומר סליחות בבוקר אבל לא נשתנה המנהג להרבות בסליחות - אבל אין כל זה מסתבר, אלא דוחק ועדיין צ"ע
ועל אף שהובא טעם בשו"ע הרב להרבות בסליחות - אבל מ"מ הרי מנהג חבד הוא שלא לומר סליחות בערב יו"כ כלל, והדברים מפתיעים
Selichos this morning at KAJ began at 5:30 a.m. Which was just after Alos. I would consider that Ashmores.
ReplyDelete