Wednesday, October 1, 2025

?או"ח תרד:ב - סליחות בערב יום כפור: קצרות או ארוכות

Unlike the rest of אלול and עשרת ימי תשובה, where we say many סליחות before עלות השחר - on ערב יו"כ, on the other hand, we don't say many סליחות (though there are places that are נוהג to be מרבה in סליחות, everything depending on the מנהג [1]).

The explanation for those who don't say many סליחות is that, since it is אסור to fast on ערב יו"כ - therefore it is like a יו"ט, which is why we also don't say תחנון [2].

Those who, on the other hand, do say many סליחות - assume that the festive aspect of ערב יו"כ only begins from עלות השחר, whereas סליחות are meant to be said at night [3].

[1] רמא או"ח תרד:ב

[2] לבוש שם סעיף א

[3] שו"ע הרב שם סעיף ד

והנה מנהג קהל עדת ישרון הוא להרבות בסליחות בערב יו"כ כמו ה'יש-מקומות' שהזכיר הרמא, אבל לפמ"ש נתקשיתי בהבנת מנהגם שהרי הם לא אומרים סליחות כלל בלילה (אפילו סליחות ראשונות) - וא"כ הרי אין להם שום טעם עוד להרבות בסליחות, וצ"ע

ואפשר שמעיקרא היו אומרים סליחות באשמורת הבוקר - וכפי המנהג שהביאו כל הפוסקים לומר סליחות באשמורת הבוקר דוקא - וא"כ הרי חל הטעם שעדיין אין דין יו"ט קודם עלות השחר - ושנשתנה המנהג לומר סליחות בבוקר אבל לא נשתנה המנהג להרבות בסליחות - אבל אין כל זה מסתבר, אלא דוחק ועדיין צ"ע

ועל אף שהובא טעם בשו"ע הרב להרבות בסליחות - אבל מ"מ הרי מנהג חבד הוא שלא לומר סליחות בערב יו"כ כלל, והדברים מפתיעים 

2 comments:

  1. Selichos this morning at KAJ began at 5:30 a.m. Which was just after Alos. I would consider that Ashmores.

    ReplyDelete
  2. Ashmores, as per the Poskim in the very first seif where Selichos are discussed, is right before Alos, so just after Alos just misses the cut.

    ReplyDelete

הושענות - Part 2

In a previous post , we offered a basic background for הושענות. Here we will discuss what to do if, for whatever reason, one does not have t...