Friday, October 10, 2025

הושענות - Part 2

In a previous post, we offered a basic background for הושענות. Here we will discuss what to do if, for whatever reason, one does not have their own ארבע מינים with which to encircle the בימה for הושענות.

1

ספרדים are נוהג to encircle the בימה for הושענות - even someone who doesn't have their own ארבע מינים [1]. 

The earliest discussion of this point is based on a תשובה of רשי [2] who initially posits that encircling the מזבח (on which our הושענות are based) is dependent on the presence of an ערבה, which is what the מזבח used to be encircled with. We, however, encircle the בימה with all 4 מינים, so evidently we do not consider our encircling to be a חובה (in the sense that we are doing עבודה as was done in the בית המקדש) but rather only a מנהג בעלמא. To that end, apparently we do not consider our encircling to be dependent on the presence of ארבע מינים (as they are not the causative factor for the encircling to begin with), in which case even one who does not have ארבע מינים should still encircle the בימה. Then, however, רשי retracts his position based on the counterargument of his brother (identified in the footnotes of the Elfenbein edition as ר שמעיה, his תלמיד) to the effect that once we are doing זכר למקדש - we should then do exactly what was done in the בית המקדש as closely as possible, in which case, since the encircling in the בית המקדש was dependent on the presence of an ערבה - so too our encircling is dependent on the presence of ארבע מינים.

2

ב"י adds [3] that this argument manifests itself on שבת, where we do not use ארבע מינים (out of concern that people might carry them to shul where there is no ערוב) and, as such, we therefore don't encircle the בימה on שבת at all, rather many communities say הושענות stationary, without encircling the בימה.

Based on the above, there are those who say that someone who does not have ארבע מינים does not encircle the בימה, and so are אשכנזים נוהג [4]. (The ספרדים, presumably, rely on רשי's original position, which, upon critical examination, was not entirely disproven.)

3

Now, on הושענא רבה - even someone who doesn't have ארבע מינים should still encircle the בימה with an ערבה (assuming they have one), only that it looks like יוהרא [5]. This is because the מצות היום of הושענא רבה is the ערבה, so one can, theoretically, encircle the בימה with it if not that it looks holier-than-thou [6]. על דרך האמת, however, there is absolutely no ענין to encircle the בימה with an ערבה (even on הושענא רבה) at all. Rather, after קדיש תתקבל one smacks the ערבה on the ground, ideally with the proper כוונות [7].

4

In practice, a sensitive גבאי will pick out someone who, for whatever reason, does not have their own ארבע מינים to hold the ספר תורה at the בימה while everyone else encircles him, so as not to embarrass someone who does not have their own ארבע מינים.

וכך ראוי ונכון לנהוג בכל מקום.

[1] שו"ע או"ח תרס:ב ע"פ ב"י שם

[2] סי' קכא

[3] שם

[4] רמא שם ע"פ פסק רשי שהובא בטור להלכה

[5] מ"א שם ס"ק ג

What specifically constitutes יוהרא is not specified, but seemingly one who encircles the בימה with only an ערבה looks like they are being מהדר to do more similar to what was done in the בית המקדש than the rest of the ציבור.

[6] בח שם

[7] באר היטב שם ס"ק ד, כה"ח שם ס"ק יג-יד

ובזה מבואר מה שאין אנו נוהגין כהמשך דברי הרמא שמקיפים עם הלולב והערבה ביחד, שהרי ע"פ קבלת האריזל - הנה אין לחברם יחד כלל וכדאי' בערוה"ש שם סעיף ד "כי אין ראוי לעורר את הגבורות ואת הדינים במקום כניסת החסדים" (ועיי' כה"ח שם ס"ק טו). וצע"ק על אותם הטוענים ש'כל ישראל יוצאים ביד רמא' (בלי שום יוצא מן הכלל) שהרי כמה מאותם שטוענים כך - הרי מעולם לא ינהגו כדברי הרמא כשדברי האריזל סותרים לדבריו. 

No comments:

Post a Comment

הושענות - Part 2

In a previous post , we offered a basic background for הושענות. Here we will discuss what to do if, for whatever reason, one does not have t...