There is a מנהג to carpet grasses in shuls and homes on שבועות [1], in remembrance of the joy of מתן תורה. The reason for this is because 'ה instructed משה to make sure that flock and cattle should not graze on הר סיני. Evidently, there was grass on הר סיני for animals to graze on in the first place. [2]
In some places there is a מנהג to distribute fragrant grasses in shul after חזרת השץ so that a ברכה on spices could be made. [3]
I am not aware of any community that still keeps either of these מנהגים. Rather, there is a much more widespread מנהג to decorate shuls with elaborate flower arrangements. The פוסקים do not mention flowers directly; their function is ornamental, as opposed to grasses, whose function is a pleasant fragrance. However, a suggestive explanation could be that תלמידי חכמים are soft and beautiful like roses, and they bubble over with מעשים טובים like roses "bubble over" with fragrance. [5]
Additionally, כלל ישראל is a like a rose among thistles; a garden full of thistles is hardly useful to its owner. But if there are roses in the garden as well, then keeping the garden is worthwhile, if only for the roses. So too, because of כלל ישראל's continued observance of the מצות, it is thereby 'worthwhile' for 'ה to continue maintaining the world's existence. To symbolize this concept, we decorate our shuls (and, in some communities, even the ספרי תורה) with flowers. [6]
http://breuers2gether.com/nostalgia/echoes/ *you may need to download this video in order to see it*
[1] רמא או"ח תלד:ב
[2] שמות לד:ג (ציווי זה נצטווה רק גבי לוחות שניות ולא במתן תורה אולם במ"ב שם ס"ק ט הובא פסוק זה כסמך למנהגנו. וצ"ע שהרי מנהגנו הוא זכר לשמחת מתן תורה אבל באמת לא היה ציווי כזה גבי מתן תורה כי הרי לאו דוקא שהיו עשבים למרעה הבהמות בהר סיני בשעת מתן תורה כ"א רק בשעת נתינת לוחות שניות היה זה הציווי וממילא רק בשעת נתינת לוחות שניות ידעינן שהיו שם עשבים. -?-)
[3] מ"ב שם ס"ק י
[4] see, for example, the following:
[5] רשי תהלים מה:א
[6] שה"ש ב:ב, ויקרא רבה כג:ג, בני יששכר סיון מאמר ד אות ז
No comments:
Post a Comment